Treornas veckoblad
Hej!
Vecka
3
Det var grådimmigt och mulet när det långa cykelledet cyklade iväg
till simhallen i onsdags morse. Allt flöt på fint som vanligt och i simhallen
tränade alla barnen på teknik och kondition. Efteråt är det gott att ha en
extra frukt med!
I svenska har vi påbörjat ett nytt skrivprojekt som vi kallar ”Den
magiska dörren”. Vi har hittat en magisk dörr här på skolan som vi tillsammans
har varit och tittat på. Nu kommer vi under en period att fantisera om vad som
finns där bakom och skriva en berättelse kring detta. Syftet är att öka skriv-
och berättarlusten hos eleverna. Barnen kommer bl.a att få öva på att bearbeta
sin text, beskriva känslor och miljöer. Vi startade med att göra varsin fin
framsida till våra kommande böcker. Det kommer att bli ett spännande arbete!
På idrotten har vi värmt upp med ”röris”. Sedan har vi bl.a lekt
pokemon-bingo vilket innebär att barnen samarbetar och utför olika uppdrag
tillsammans.
Målet i engelska denna vecka har varit att kunna säga några olika
husdjur. Barnen ska kunna svara på om de har något husdjur hemma och kunna
berätta vilka husdjur som de gillar. Några av de nya djuren som vi lärt oss är
parrot, lizard, guinea-pig och turtle.
På SO-lektionerna har vi byggt upp stenåldersbyar i varje klassrum.
Där finns bl.a tält, flottar, eldstäder, torkanordningar för kött, vapen och
kokgropar och man blir nästan lite sugen att få flytta in ett tag och prova på
lite stenåldersliv. Nu går vi vidare till den period som kallas den yngre
stenåldern och som också betyder att människorna blev bofasta och skaffade sig
husdjur. Vi lär oss att man ägnade sig åt svedjebruk för att skapa odlingsmark
i skogarna och hur man gjorde för att mala mjöl till brödbaket. Tillsammans går
vi igenom faktatexter och lär oss nya ord. Det är viktigt att barnen
reflekterar över vad som läses. Nya ord som har varit viktiga utmed tidslinjen
är t.ex nomad, fnöske, svedjebruk, glänta, årder.
Vi har ägnat oss åt stenåldern även på våra bildlektioner och provat
på att göra lerkrukor med ringteknik. Det var svårare än vad man kunde tro
tyckte många av barnen. Vi gjorde en bottenplatta av lera och lade sedan fick
lager av på lager av ler-ringar. Därefter skulle dessa ”ringar” fogas samman
med hjälp av tummarna. När allt var tätt och slätt fick man dekorera sina
krukor med vackra mönster. Det är en brokig samling krukor som nu står på tork
och eventuellt ska brännas i skolans keramikugn.
Vi har börjat på ett nytt kapitel i matte och det handlar om
uppställning i både addition och subtraktion. Vi har även gått igenom
minnessiffra.
1
118
+ 23
________
141
Här är det viktigt att barnen förstår att siffrorna har en bestämd
plats så att entalen hamnar under entalen och tiotalen under tiotal. Det är
också viktigt att man först börjar räkna entalen, sedan tiotalen och sist alla
hundratal eftersom det annars blir fel om man behöver använda minnessiffra.
Ännu är barnen inte vana att börja räkna entalen eftersom man börjar ifrån
andra hållet när man räknar mellanled. Vi jobbar med att alla snart ska komma
in i rätt tänk.
På tisdag cyklar vi till ishallen och åker skridskor. Vi ger oss iväg
kl. 08.00 och beräknar att vara tillbaka till 10.45. All packning lastas in i
bil och körs till ishallen. Barnen behöver ha med sig cykel, hjälm och
skridskor, överdragskläder och bra vantar! En liten fika (dricka+frukt+bulle –
inget godis!) går också bra att packa ner, men lunch äter vi när vi är tillbaka
i skolan. På onsdagen fortsätter vi med
allemansrätten och har teoretisk gympa. Inga kläder med denna dag!
Sofia, Malin, Malin och Linda
Vecka 4
måndag:
.
tisdag: Ishallen!
Veckans ord 3c
onsdag: Teoretisk
idrott. Inga gympakläder!
Veckans ord 3a och 3b. Pojken och Tigern.
torsdag: Matteläxa
fredag:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar