Treornas veckoblad
Hej! Vecka
40
Nu känns det att hösten är här på riktigt med kylig luft och lite
kulnare morgnar. Barnen kan behöva lite varmare jackor och t. om mössa och
vantar inom kort.
Denna vecka har vi i svenska skrivit sagor utifrån stödord. Vi har
tränat på att skriva innehållsrika sagor med mycket beskrivningar av människor och miljöer . Vi
har också skrivit spökhistorier utifrån tankekartor. Alla grupper har inte
hunnit börja med detta men startar igång spökhistorierna i nästa vecka. Barnen
har även fått ägna sig åt kamratbedömning och läsa varandras berättelser som
skrevs förra veckan och ge varandra konstruktiv kritik. Bokgrupperna till
läsprojektet har kommit igång och har haft sina första träffar. Barnen har i
grupper fått diskutera sina böcker utifrån givna frågor och sedan dokumentera
sina svar. Några grupper har ägnat sig åt boksamtal med en vuxen som
samtalsledare. Det är härligt att höra barnen diskutera sina gemensamma
läsupplevelser. Glöm inte att skicka med
boken till nästa bokpratarträff!
I SO har vi fördjupat oss i hur livets första former såg ut och
tillsammans skapat ett vackert hav i akvarell. Där ska vi sätta upp alla de
maneter, maskar, sniglar, bläckfiskar och alger som barnen har målat och lärt
sig om.
På mattelektionerna har vi arbetat med överslagsräkning. Barnen har
fått avrunda priser och räknat ut summan på olika varor, tex
95+126=100+130=230. Varje kapitel i matteboken avslutas med ”Minns du?”, sidor
där man får visa att man har förstått kapitlets innehåll. Vi jobbar vidare med
multiplikationstabellerna. De som ej känner sig säkra på tabell 2,3 och 4 får
gärna träna hemma. Elevspel.se eller kunskapsstjärnan.se är exempel på hemsidor
där man enkelt kan träna sig själv på tabeller och annan matte som behöver
nötas in.
Musiklektionerna ägnar vi åt våra rymdensånger och vi har nu bestämt
oss för att bjuda på en härlig rymdkonsert i slutet av oktober. Inbjudan kommer
så småningom.
I engelska har vi tränat vidare på vad olika klädesplagg heter och
övat på att berätta vad vi har på oss. Barnen har läst enklare engelska
meningar, tex ” I’ve got a red and yellow dress” och sedan färglagt bilder i
rätt färg. Vi har också lyssnat på engelskt tal och gjort uppgifter kopplade
till de muntliga instruktionerna.
Nästa vecka får vi besök av banken. Projektet syftar till att ge
eleverna en inblick i banken som arbetsplats men även stärka elevers förmåga
att ta ett växande ansvar för sin privatekonomi. Detta är ett långsiktigt
projekt som löper över elevens alla år i grundskolan och avslutas i år 2 på
gymnasiet. Som förberedelse inför detta har vi i klasserna diskuterat vad
barnen vet om banker, vilka yrkesgrupper som finns på en bank och vad en bank
gör. Vi har också gått igenom bank- och ekonomirelaterade begrepp som kan vara
bra att känna till inför projektets start. En film om bankverksamhet har också
visats. Eftersom banken besöker klass 3a på tisdag den 11 oktober kommer vi att
behöva ändra gymnastikgrupperna under veckan. Det innebär att hela 3b och röda
3c har idrott på tisdagen kl.08.00. På onsdagen är det 3a och gröna 3c som
idrottar kl.08.00. Barnen får alltså
bara idrott vid ett tillfälle under veckan.
MVH
Malin, Sofia, Linda och Malin
Vecka
41
måndag:
Läsprojekt – Ta med boken!
Bibliotek
3b
tisdag:
Idrott, inne 3b och röd 3c
kl 08.00.
Bibliotek
3c. Bankbesök 3a
onsdag:
Läsprojekt – Ta med boken!
Idrott 3a och grön 3c kl. 08.00.
Bibliotek 3a
torsdag: Matteläxa.
Bankbesök 3b
fredag:
Läsprojekt – Ta med boken!
Bankbesök
3c
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar