Treornas veckoblad
Hej!
vecka 39
I
onsdagsförmiddag cyklade vi till simhallen. Vi klarade os från regn mellan
skurarna men det var blåsigt och lite höst i luften. I simhallen skulle barnen
visa om de klarade av att simma 25 meter på djupt vatten och ifall de kunde
flyta. Några lekte i den lilla bassängen under tiden som andra simmade. Allt
förflöt på ett bra sätt . Du som förälder kommer att bli informerad ifall ditt
barn inte klarade simtestet.
I engelskan har
veckans mål varit att kunna benämna olika klädesplagg. Efter att ha lyssnat på
cd, läst och översatt text har barnen jobbat i par och berättat för varandra om
vad de har på sig , tex ”I`ve got a red t-shirt and blue jeans. ”
Under
mattelektionerna har vi arbetat med treans multiplikationstabell. Vi också
adderat och subtraherat ental, tiotal och hundratal och upptäckt mönster i
summorna som framkom, tex:
23+2= 25
130+400=
530
423+2=425 430+400=
830
123+ 2=125 230+400=
630
Det är viktigt
att man blir säker på talens positioner och vad de är värda när man räknar tal
som de ovan. Vi har också haft matteprat och tittat på talraden. Barnen har
fått markera ut tal på rätt plats och då ser man tydligt att tex 87 är
större än 80 och mindre än 90. Barnen har också i matteboken arbetat med
avrundning, 38 40.
På no-lektionerna
har vi lärt oss om planeten jorden och förutsättningarna för liv på just vår
planet. Vi har pratat om jordens tre lager; kärnan, manteln och skorpan och
även lärt oss lite om hur vulkanutbrott och jordbävningar kan uppstå.
Vi har startat
upp forntiden som är höstens so-tema. Barnen fick frågan om hur man egentligen
kan veta något om förr i tiden. Det
satte igång spännande diskussioner om spår i naturen, muntliga
berättartraditioner och museibesök som barnen har gjort! Vi har gått igenom
begrepp såsom arkeolog och forntid. Vi har också repeterat att det var år 0, vid
Jesu födelse som vår tideräkning började. Känslan blir hisnande när vi sen lär
oss att jorden är ca 4,5 miljarder gammal!
Vi har gått igenom hur det första livet uppstod i vatten och tittat på
bilder av hur de första livsformerna kunde se ut.
Idrottslektionerna
har handlat om att samarbeta. Vi har bl.a lekt leken `Varva laget`, där det
gäller att vara snabb på att samla ihop sitt lag och tillsammans få bollen till
brännaren. Det andra laget samlar under tiden poäng genom att springa runt sitt
eget lag.
I svenska har vi börjat att skriva
berättelser. En berättelse kan till skillnad från en saga börja på vilket sätt
som helst, tex ”En dag…” ”Plötsligt såg
Lena…”. Vi startar nu upp ett nytt
läsprojekt i nästa vecka som ni kommer att få separat information om i. Under
tiden som läsprojektet pågår utgår vissa andra läxor. Vi fokuserar på
uppgifterna till boken samt matteläxan. Vi kommer alltså inte att arbeta med
Pojken och Tigern under dessa veckor och inte heller med Veckans ord.
I onsdags kom
plötsligt regn och vind tillbaka till Halland och torsdagen följde i samma
spår. Barnen behöver därför ha med sig regnkläder och stövlar samt inneskor
till skolan. Korridorerna blir våta och barnens strumpor likaså. I torsdags
blev vi lite besvikna på många av barnen som trots påminnelser inte går och tar
på sig regnkläder när regnet öser ner. Detta medför att tid från lektionerna
får tas till att hjälpa barn att hänga in våta kläder i torkskåpet och hjälpa
dem att byta till extrakläder. Detta
känns inte som väl använd tid när eleverna går i årskurs tre. Vi hoppas att
detta bara var en engångsföreteelse och att det inte fortsätter så här under
hösten.
Mvh Malin, Sofia, Malin och Linda
v.40
måndag: Bibliotek 3b.
tisdag: Idrott, inne
onsdag: Bibliotek 3c och 3a.
Pojken och Tigern.
torsdag: Matteläxa
fredag:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar